Din Revisor informerer

Pludselig dukkede en køber op I en alder af 30 år solgte Christian Sundgaard Hansen sammen med sin kom- pagnon deres selskab Conyak. Salgsprocessen tog fart, førend selskabets første bilag var bogført, og produktet havde været bare fire måneder på mar- kedet, da makkerparret fik et tilbud, som de ikke kunne sige nej til. ”M arkedsføringsbranchen har altid været et tek- nologisk slaraffenland, og min kompagnon og jeg kunne se, at vi havdemulighed for at udvikle online markedsføringsværktøjer, som kunne ramme mere præcist og hurtigere end de teknologier, der var i 2015, hvor vi etablerede vores virksomhed”. Sådan lyder indledningen, når datalog Christian Sund- gaard Hansen fortæller om salget af den unikke teknologi, som de havde udviklet til optimering af et online-værktøj adresseret en specifik browser. ”Vi vidste, at vi havde knækket en vigtig kode og skulle skynde os at få solgt mest muligt af vores nye produkt, in- den andre kommed en tilsvarende teknologisk løsning”. Revisoren forstod vores forretning På et tidspunkt skulle Christian Sundgaard Hansen have tilknyttet en revisor til virksomheden, og det var ret tilfæl- digt, hvem valget faldt på. ”Min mor arbejder i et provsti på Midtsjælland, og hun fortalte mig omderes revisorfirma, så dem tog jeg fat i. Der var virkelig rigtig god kemi fra allerførste dag, og det har været afgørende for mig. Jeg har følt mig tryg og har fået en virkelig god behandling,” fortæller Christian Sundgaard Hansen. Altid bagud med betalingerne Allerede fra den første dag gik produktet som varmt brød i detailhandlen, men makkerparret var hele tiden udfor- dret på likviditeten, fordi pengene først løb ind på kon- toen, når det specifikke og tilpassede produkt var leveret til detailhandlen. Derfor var det hele tiden en kamp mod tiden særligt op til månedsskiftet, når alle ansatte skulle have løn. Makkerparret fandt derfor hurtigt ud af, at de havde brug for at få tilført yderligere kapital for at kunne fastholde den hastigt ekspanderende vækst. ”Vi drøftede forskellige muligheder og besluttede os for at kontakte et amerikansk selskab. I første omgang skulle jeg overbevise den danske direktør om, at vi havde et pro- dukt og en idé, som havde et potentiale, som var værd at investere i,” fortæller Christian SundgaardHansen, somfik foretræde for den danske direktør. ”Direktøren ville naturligvis høre om vores teknologi og produkter, men han ville så sandelig også høre om budget- ter, regnskabsposter, bogføring og råbalance. Jeg er datalog og har aldrig været optaget af regnskaber og budgetter”. På et tidspunkt i processen bliver Christian Sundgaard Hansen bedt om at deltage i en telefonkonference, hvor stifteren af den store amerikanske virksomhed i stedet for at tilføre virksomheden kapital ønskede at overtage sel- skabet. Ikke tid til due diligence Christian Sundgaard Hansen havde slet ikke forestillet sig, at virksomheden skulle sælges, og derfor havde de ikke gjort sig nogen overvejelser overhovedet, hvad angik salg. De havde kun haft selskabet i 11 måneder, og produktet havde været fire måneder på markedet. ”Revisoren fik styr på alle bilag, og vi fik udarbejdet et korrekt regnskab, som vi kunne præsentere, da vi skulle lukke handlen. Men set i bakspejlet skulle vi klart have væ- retmere bevidste om, hvad vi villemed virksomheden. Det gik bare meget stærkt fra dag ét, og vi var styret af omgi- velserne og tidspresset for ikke at blive indhentet af andre, som havde knækket nødden”. Der var ikke tid til due diligence, men kontrakten bestod dog af et ti-siders langt dokument, som selskabets advokat tog sig af. Kontrakten blev underskrevet, og i dag sidder Christian Sundgaard Hansen hos sine nye amerikanske ejere og fortsætter som direktør i den del af selskabet, som indgik i handlen.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY0OTg=